Szűréstechnikai megoldások az Önök igényei szerint
HU DE EN
Folyamatosan emelkedő fenntartási költségek?  Lakkosodás az olajrendszerben?

Folyamatosan emelkedő fenntartási költségek? Lakkosodás az olajrendszerben?

Folyamatosan emelkedő fenntartási költségek?  Lakkosodás az olajrendszerben?
Lakkosodás - mi az és miért kell elkerülni

A lakkosodás az olaj öregedésének eredménye, amelyet oxidáció, hőterhelés, a víz hatása és a részecskékkel, például rézzel, vassal és alumíniummal való kémiai reakciók okoznak.

Az öregedési folyamat során először "lágy" szennyeződések keletkeznek, amelyek oldott és oldatlan formában is jelen vannak. Idővel a fel nem oldott reakciótermékek agglomerátumokat képeznek, majd lerakódnak a terhelési zónákban, mint pl.
•    forró és hideg pontokon,
•    szűk keresztmetszeteken, de az
•    áramlási sebesség és mozgás nélküli területeken.

Először a gyanta- és lakkszerű lerakódások (lakk) szilárd, részben ragacsos réteget képeznek. Más részecskék megtapadnak rajta, csiszoló hatás jön létre, ami gyorsan növeli a kopást.

Folyamatosan emelkedő fenntartási költségek?  Lakkosodás az olajrendszerben?
A lakkosodás lehetséges hatásai az olajrendszerben

•    A szelepek vezérlőéleinek sérülése
•    A csapágypontok csúszó tulajdonságainak romlása
•    A kenési hézag geometriájának megváltoztatása
•    Lerakódások a hőcserélő felületén
•    A vezérlő nyílások eltömődése
•    Az olaj kémiai tulajdonságainak változása
•    Az olaj élettartamának lerövidítése

Összességében a rendszerben lévő lakkosodás lerövidíti az üzemelési élettartamot, csökken a megbízhatóság, és ennek következtében nőnek a karbantartási költségek.

Hogyan lehet felismerni a lakkosodást

A lakkosodás valószínűleg előfordul az olajrendszerekben, de gyakran sokáig észrevétlen marad. A hatása csak komolyabb következményes károk esetén válik láthatóvá.
Speciális elemzésekre van szükség a lakkosodás vagy a lakk-képződés lehetőségére utaló jelzések észleléséhez. Csak az olajtisztasági osztály mérése nem elegendő.

Alapvetően a vizsgálat terjedelme mindig az olaj típusától és az alkalmazási területtől függ. Az erősen lakkosodásra hajlamos olajrendszerek, például a turbinavezérlő rendszerek és a nagynyomású hidraulikus berendezések esetében a szükséges elemzések közé tartozik a részecskeszámlálás vagy az MPC-vizsgálat (membránfolt-kolorimetria).

A lakkosodás csökkentésére vagy elkerülésére irányuló intézkedések

•    Megfelelő olajkezelés (folyamatos vagy megfelelő időközönként)
•    Az olaj öregedésének elkerülése (pl. a víztartalom ellenőrzése).
•    Alacsony olajhőmérsékletű, rövid idejű üzemelés elkerülése

Folyamatosan emelkedő fenntartási költségek?  Lakkosodás az olajrendszerben?

Turbinaolaj-tisztítási esettanulmány

Tények:
Olajmennyiség:               4.000 liter foszfátészter olajturbinákhoz    
Berendezés:                     Lakkosodást eltávolító szűrőegység (VRF)
Kimenet:                            40 l/min
Szűrési kapacitás:           30 l/min a teljes szűrési időszak alatt
Nyomáskülönbség:           <0,3 bar
Alapszintű szennyezés:   800 mg/l szennyezés

A szűrés, az ioncserélő, a víztelenítő rendszer és a lakkosodást eltávolító egység kombinált alkalmazásával végzett kísérő olajelemzések eredményei:

3 nap múlva:                      600mg/l  
1 hét elteltével:                 400mg/l
2 hét után:                          300mg/l

A nyomáskülönbség a szűrés teljes időtartama alatt stabil maradt.

Az IMEX Filtertechnika csoport az Ön kompetens partnere a lakkosodás témájában. Lehetőséget kínálunk helyszíni elemzésre, műszaki tanácsadásra a megfelelő intézkedésekhez és hatékony szűrőrendszereket a lakkosodás csökkentésére, mind bérelhető, mind megvásárolható formában.

Back to Top